Hemşirelik

 

 

 

 

25.09.2020 Tarihli 2020-21 nolu Senato Toplantısının 02 nolu Kararı

 

T.C.

TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ

SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME UYGULAMA YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 Bu yönergenin amacı; Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre, Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü programında yürütülen ölçme ve değerlendirme ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

 

Kapsam

MADDE 2 Bu yönerge; Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü eğitim öğretim programı çerçevesinde yürütülen ölçme ve değerlendirme ile ilgili esaslara ilişkin hükümleri kapsar.

 

Dayanak

MADDE 3 Bu yönergenin esasları 04/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.

 

Tanımlar ve Kısaltmalar

MADDE 4 (1) Bu yönergede geçen;

  1. Akreditasyon Üst Kurulu: Hemşirelik Bölümü Akreditasyon Üst Kurulunu ifade eder.
  2. HB: Hemşirelik Bölümünü,
  3. Gözetmen: Sınav salonlarındaki gözetmeni,
  4. Öğrenci İşleri: Sağlık Yüksekokulu öğrenci işlerini,
  5. Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu (ÖDK): Hemşirelik Bölümü Ölçme ve Değerlendirme Komisyonunu,
  6. Raportör: Ölçme ve Değerlendirme Komisyonun verdiği kararları ve gerekçeleri kayıt altına alan komisyon üyesini,
  7. Sınav Komisyonu: Hemşirelik Bölümü sınavlarının uygulanması (yer, tarih, saat ve gözetmenlerin belirlenmesi) ve değerlendirmesinden sorumlu komisyonu,
  8. Sınav Sorumlusu: İlgili dersin sorumlu öğretim elemanlarını,
  9. Üniversite: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesini ifade etmektedir.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Görevlendirme Esasları

 

Ölçme ve Değerlendirme Komisyonunun yapısı ve görevlendirme esasları

MADDE 5

(1) Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu, Hemşirelik Bölüm Başkanlığının teklifi ile Akreditasyon Üst Kurulu tarafından görevlendirilen öğretim elemanları, öğrenci işleri memuru, Yüksekokul sekreteri ve intörnlük/klinik/saha uygulama dönemi rehber hemşiresinden (en az iki hemşire) oluşur.

(2) Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu Başkanı: Ölçme ve Değerlendirme Komisyonunda görevli öğretim elemanları arasından Hemşirelik Bölüm Başkanı’nın teklifi ile seçilir.

(3) Ölçme ve Değerlendirme Komisyonunda görevli öğretim elemanlarının görev süreleri iki akademik takvim yılı bitiminde sona erer. Görev süresi biten öğretim elemanı yeniden görevlendirilebilir.

(4) Eğitim-Öğretim yılı içinde yapılacak sınavlar için Ölçme Değerlendirme Komisyonu üyelerinin üçü sınav komisyon üyesi olarak görevlendirilir.

(5) Komisyon ilk toplantısında kendi üyeleri arasından bir raportör seçer ve Hemşirelik Bölüm Başkanlığı’na bilgilendirme yapar.

(6) Komisyon her ay iki kez toplanır. Toplantılara mazeretsiz olarak üç kez katılmayan üyenin üyeliği düşer ve Hemşirelik Bölüm Başkanı tarafından yeni üye ataması yapılır.

 

MADDE 6 Sınav soruları Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu’nda toplanır.

 

Sınav komisyonu ve görevlendirilme esasları

MADDE 7

(1) Sınav komisyonu Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu’nda görev alan üç komisyon üyesinden oluşur ve söz konusu üye iki yıl süreyle görevlendirilir.

(2) Sınav komisyonu ara sınav, yıl sonu, klinik/saha uygulama sınavı, bütünleme, mazeret ve tek ders sınavlarından en az on beş gün önce sınavların tarih, yer, saat ve gözetmenlerini belirler ve Hemşirelik Bölüm Başkanlığı’na sunar.

 

Sınav sorumlusu, gözetmenlerin görevlendirme esasları

MADDE 8

(1) Sınav komisyonu tarafından bir asil, bir yedek olmak üzere bütün sınavlarda; dersin sorumlu öğretim elemanları ve her sınav salonuna öğrenci sayısına göre bir ya da iki gözetmen görevlendirilir.

(2) Sınav sorumlusu; dersin sorumlu öğretim elemanları arasından, gözetmenler ise diğer öğretim elemanları arasından belirlenir.

(3) Her sınav salonunda sınav süresince en az iki görevli öğretim elemanının bulunması zorunludur.

(4) Sınav görev listesinde yer alan asil üyeler göreve gelmelerini engelleyen geçerli mazeretlerinin olması durumunda yapılacak olan sınav tarihinden en geç iki gün önce mazeretlerini sınav komisyonuna bildirmek zorundadır.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Görevler ve Çalışma Esasları

Ölçme ve Değerlendirme Komisyonun görevleri ve çalışma esasları

MADDE 9

(1) Hemşirelik Bölümü eğitim öğretim programında kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme aşamalarının yürütülmesi ve değerlendirmesinden sorumludur.

(2) Teorik ve uygulamalı derslerin sınavlarının dersin sorumlu öğretim elemanları ile işbirliği içinde yapılmasını sağlar.

(3) Teorik ve uygulamalı dersleri veren öğretim elemanlarını bilgilendirerek, dersin öğrenme çıktılarına uygun soru hazırlamasını ister.

(4) Sınavların kapsam geçerliliğini ve sınav sorularının objektifliğini sağlamak için öğretim elemanlarına rehberlik eder.

(5) Öğretim elemanlarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel bilgi gereksinimlerini saptar.

(6) Hemşirelik Bölümünün eğitim programının etkinliğini değerlendirmede kullanılabilecek yöntemleri belirler, bu yöntemlerin öğrenmeyi etkin kılması için tedbirler alır ve Hemşirelik Bölüm Başkanlığı’na sunar.

(7) Dersin sorumlu öğretim elemanları tarafından sınav sonrası alınan sınav sorularının analiz sonuçlarını teslim alır.

(8) Sınav sonrası yapılan soru analizleri sonuçlarına göre dersin sorumlu öğretim elemanlarını bilgilendirerek gerekli soruların güncellenmesini ister.

(9) Eğitim programının değerlendirme sürecinde kullanılmak üzere başarı analizlerinin yapılmasını sağlar.

(10) Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili sorunları ve olası çözümlerini belirleyerek tüm eğitim paydaşları ile paylaşılması için Sürekli İyileştirme ve Geliştirme Komisyonu’na sunar.

 

Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu idari personelinin görev ve sorumlulukları

MADDE 10

(1) Bölüm Başkanı tarafından görevlendirilen iki idari personelden oluşur ve iki yıl süreyle görevlendirilir.

(2) Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu tarafından verilecek görevleri yerine getirir.

(3) Soruların ve sınavlara ilişkin tüm evrakların resmi saklama süresi boyunca güvenliğini ve resmi saklama süresi biten evrakların tutanakla imhasını sağlar.

 

Sınavdan sorumlu öğretim elemanlarının görevleri

MADDE 11

  1. Sınav tarihinden 15 gün önce, dersin öğrenme çıktılarına uygun hazırladığı sınav sorularını komisyona sunar.
  2. Gelen geribildirimler doğrultusunda gerekli düzenlemeleri yapar.

(3) Sorumlu olduğu sınav ile ilgili soruları çoğaltır ve muhafaza eder.

(4) Sınavın, kurallara uygun biçimde uygulanmasını sağlar. Kural ihlali durumunda diğer görevli öğretim elemanlarına bilgi vererek söz konusu durumu açıklayan tutanak oluşturarak Hemşirelik Bölüm Başkanlığı’na bilgi verir.

(5) Sınavdan en az 15 dakika önce sınavın yapılacağı binada bulunmak zorundadır.

(6) Gözetmenlerin tam olup olmadığını kontrol eder ve sınav tutanağını imzalatır.

(7) Sınav bitince evrakları imza karşılığı teslim alır.

(8) Sınav sonuçlarının oluşturulmasını sağlar ve sınav sorularının analizini yaparak komisyona teslim eder.

(9) Akademik takvim doğrultusunda sınav sonuçlarını açıklar ve imzalı bir nüshasını öğrenci işlerine teslim eder.

 

Gözetmenin görevleri

MADDE 12

(1) Görevli olduğu sınav merkezinde sınavın başlama saatinden en az 15 dakika önce bulunur, sınav sorumlusunun verdiği görevleri yerine getirir ve sınavın kurallara uygun olarak yürütülmesini sağlar.

(2) Göreve geldiğini sınav sorumlusuna bildirir ve sınav tutanağını imzalar.

(3) Sınava giren öğrencilerin, kimlik kontrolü yaparak hazırlanan oturma planına göre yerleşimini sağlar, yoklama listesini öğrencilere imzalatır.

(4) Sınav güvenliğini ihlal eden durumları tespit eder ve sınav sorumlusuna bildirir.

(5) Sınav bitiminde sınav evraklarını sayar ve dersin sorumlu öğretim elemanına teslim eder.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Değerlendirme, Sorulara ve Sınav Sonucuna Yapılan İtirazların İncelenme Esasları

 

Değerlendirme yöntemleri ve soru sayısı

MADDE 13

(1) Çoktan seçmeli sorular, eşleştirmeli sorular, boşluk doldurma soruları, açık uçlu sorular, kısa cevaplı sorular vb. soru tiplerini içeren sınavlar ile nesnel yapılandırılmış klinik sınavlar, yapılandırılmış sözlü sınavlar, uygulama becerilerinin doğrudan gözlemi, rapor, ödevler, vaka sunma, poster hazırlama, gelişim sınavları vb. değerlendirme yöntemleri kullanılır.

(2) Ölçme ve değerlendirmede gelişen güncel yaklaşımlar çerçevesinde yeni soru teknikleri ve sınav biçimleri uygulamaya konulur.

(3) Değerlendirmede yer alan sorular eğitim programının öğrenim hedeflerini ölçecek nitelikte olmalıdır.

(4) Sınavlarda, ders müfredatında yer alan konu başlıkları ve öğrenim hedeflerini kapsayacak sayıda soru dağılımı yapılmalıdır.

 

İtirazlara ve madde analiz sonuçlarına göre soru inceleme esasları

MADDE 14

(1) Öğrencilerin sınav sonucuna itirazları Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliğine göre değerlendirilir.

(2) Öğretim elemanının fark ettiği ya da öğrencilerin itirazı olan hatalı soru olduğu saptandığında sorunun iptal edilmesi gerekir.

(3) İki seçeneğin doğru cevap olduğu saptanan sorularda her iki seçenek doğru olarak kabul edilir ve sınav soruları içinden çıkarılmaz. Üç ve daha fazla seçeneğin doğru cevap olduğu ve hemşirelik eğitim programında yer almayan konulara ait olduğu anlaşılan sorular iptal edilir.

(4) İptal edilen sorular sınavdan çıkarıldıktan sonra, sınav kalan soru sayısı üzerinden değerlendirilir.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Öğrencilerin Bilgi, Beceri ve Tutumlarının Değerlendirilmesi Esasları

MADDE 15 Bu yönerge; Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre, Hemşirelik Bölümü mezuniyet öncesi eğitim programı çerçevesinde yürütülen derslerde mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmeye yönelik usul ve esasları düzenler.

(1)Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü eğitim öğretim programında yer alan tüm derslerin değerlendirilmesi, ilgili dersin öğretim elemanı tarafından belirlenen sınav tarihlerinde yazılı olarak yapılan en az bir ara sınav ve bir yılsonu sınavı/bütünleme sınavı ile yapılır. Değerlendirmede ara sınav ile birlikte genel diğer sınavların veya değerlendirme yöntemlerinin (klinik/saha uygulama sınavı, proje, ödev, haftalık quiz vb.) % 40’ı, yılsonu/bütünleme sınav notunun ise % 60’ı değerlendirmeye alınır.

(2) Her mesleki uygulamalı ders için, ilgili dersin öğretim elemanı ve diğer sorumluları (klinik rehber hemşire vb.) tarafından vaka analizi (bakım planı), klinik/saha uygulama raporu, makale kritiği, araştırma ödevi, gözlem raporu, beceri uygulama rehberi ve vaka sunumu ile becerilerin ölçme ve değerlendirmesi yapılır. Beceri değerlendirmede klinik uygulama notu kullanılır.

(3) Öğrencilerin kendi kendine öğrenmeye hazıroluşluk düzeyi, klinik karar verme, iletişim, kesici delici tıbbi aletleri kullanma durumları, eleştirel düşünme ve problem çözmeye yönelik tutumları,  Eğitim ve Müfredat Komisyonu tarafından belirlenen her yıl yapılan ilgili anketler aracılığıyla ölçülür.

 

ALTINCI BÖLÜM

Diğer Hükümler, Yürürlük, Yürütme

Diğer Hükümler

MADDE 16 Bu Yönergede yer almayan hususlar Hemşirelik bölüm başkanının onayı ile Yüksekokulun ilgili kurulları tarafından karara bağlanır.

 

Yürürlük

MADDE 17 Bu yönerge Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 18 Bu yönerge hükümlerini Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Müdürü yürütür.