20.02.2020 tarihli Hemşirelik Anabilim Dalı Başkanlığı Akademik Kurul Kararı
T.C.
TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
AKRAN (MENTÖRLÜK) PROGRAMI USUL VE ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
(Amaç, Kapsam, Tanımlar)
Amaç ve Kapsam
Hemşirelik Bölümünü akran ve mentörlük programı bölümün farklı düzeydeki sınıflardan öğrenciler arasında iletişim sağlayarak, özellikle yeni kayıt yaptıran öğrencilerin üniversiteye, okula ve mesleğe uyumunu sağlamak amaçlı kurulmuştur.
Tanımlar
Başkan
Başkan ve üyeler arasından belirlenen bir öğretim elemanıdır. Belirlenen hedefler doğrultusunda etkinlikler düzenlenmesinden ve üyelerin uyumlu çalışmasından sorumlu olan kişidir.
Raportör
Üyeler tarafından belirlenir. Eşgüdüm içinde çalışmasını sağlamak için, alınan kararlar doğrultusunda grubun yazışmalarını yürütmekten ve yazılı dokümanların arşivlenmesinden sorumlu kişi ya da kişilerdir.
Üye
Üyeler; gönüllü olarak çalışmayı kabul eden öğretim görevlilerinden ve bölüm öğrenci temsilcilerinden oluşur.
İKİNCİ BÖLÜM
(Hedefler, Görevler ve Faaliyetler)
Başkan
Üyelerin gruba katılımını, belirlenen takvim ve hedeflere yönelik uyumlu çalışmasını ve çalışma raporlarının eğitim komisyonuna ve hemşirelik bölüm başkanlığına iletilmesini sağlamaktan sorumludur.
Raportör
Toplantı tutanaklarının yazılmasından, başkan ve üyelerine iletilmesinden, üyeler arasında toplantı tarihi, değişiklikleri vb. konularda bilgi akışı ve iletişimin sağlanmasından, belirli tarihlerde form ve raporların hazırlanarak başkana iletilmesinden sorumludur.
Üye
Belirlenen hedefler doğrultusunda gerçekleştireceği çalışmalara ve toplantılara aktif olarak katılmaktan, bölüm başarısı için kendi yapacağı işler dışında gerektiğinde diğer üyelerin yapacakları işlere destek olmaktan ve üyelere zamanında, tam ve doğru bilgi aktarmaktan sorumludur. Bölüm faaliyetleri hakkında öğretim üye ve elemanlarına bilgi aktarır, sorun ve önerileri komisyona iletir.
Kullanılacak Karar Araçları
Kararlar oy çokluğu ile alınır.
Üye Çıkması/Çıkarılması
Üyelerin aşağıdaki hallerde üyeliğinin iptal edilmesi söz konusu olabilir;
Üyenin kendi isteğiyle ayrılması durumunda,
Görev değişikliği olması durumunda
Raporlama
Akreditasyon komisyonunun/birimin/komitenin tüm çalışmaları raportör tarafından rapor edilerek arşivlenir.
Faaliyetler
Hemşirelik bölümünde 2019- 2020 eğitim öğretim yılı kapsamında bölüm öğrencileri arasında akran yönderliği ( mentörlük) programı oluşturulmuştur.
Program doğrultusunda; her 3. sınıf öğrencisi bir 1. sınıf öğrenciye, her 4.sınıf 2. sınıf öğrenciye akran yönderliği programı çerçevesinde bire bir mentörlük yapmaktadır. Her bir mentör öğrenci ve akran desteği alacak öğrenci (menti) danışmanlar tarafından tek tek eşleştirilerek belirlenmektedir, eşleştirmede mentörlük yapacak öğrenci sayısı akran desteği alacak öğrenci sayısından daha az olursa mentör öğrencilerin bir kısmına birden fazla menti öğrenci verilmektedir.
Her yıl güz döneminin başlangıcında mentör öğrencilere (3. Sınıf ve 4.sınıf) ve mentee öğrencilere (1 ve 2.sınıf) yönelik akran yönderlik programı eğitimi verilmektedir.
Akran yönderliği programı çerçevesinde mentör öğrenci mentee öğrenciye; Tekirdağ şehri tanıtımı, Tekirdağ Namık Kemal Üniversite üst yönetimi tanıtımı, üniversitede yaşam ve olanaklar, Hemşirelik Bölümü yönetimi, akademik kadro ve idari kadronun tanıtımı, Hemşirelik bölümü eğitim programı amacı, program çıktıları, hemşirelik bölümü ölçme değerlendirme sistemi, topluluklar, mesleki gelişim ve kariyer planlama, hemşirelik etik kodlar, klinik uygulama esasları kapsamında rehberlik etmektedir.
Akran yönderliği uygulaması kapsamında eşleştirilen öğrenciler görüşmelerinde konu, süreç ve sonucu bildirdikleri akran rapor formu oluşturulmuş ve bu formda mentör ve mentee öğrencinin adı, soyadı, telefon, sınıf, ikamet adresi ve mail adresi, imzaları yer almaktadır. Hazırlanan formlar ilgili öğretim görevlisine verilmektedir.
Akran yönderliği programının değerlendirilmesi; akran desteği alacak (mentee) 1. sınıf ve 2.sınıf öğrencilerinin aldıkları akran desteğini yılsonu değerlendirebileceği akran desteği değerlendirme (mentör değerlendirme) formu ile gerçekleşmektedir. Aynı zamanda programın değerlendirilmesi amacıyla sosyal yeterlilik ve sosyal sonuç beklentileri ölçeği kullanılmaktadır.
Akran yönderliği programından bir öğretim üyesi/elemanı ve bir araştırma görevlisi sorumlu olmaktadır. Her yılın başında öğretim elemanları arasında görev dağılımı yapılmakta ve göre alan öğretim görevlisi listesi her dönemin başında ilan edilmektedir.
Akran yönderliği programında yer alan akran rapor formu akran değerlendirme formu, sosyal yeterlilik ve sosyal sonuç beklentileri ölçeği sonuçları yılın sonunda görevli akademik danışmanlar tarafında SUİKkomisyonuna teslim edilmektedir.
Dönem sonunda metni öğrenci tarafından doldurulacak olan mentör değerlendirme formu akademik danışman ve SUİK komisyonu tarafından incelenerek değerlendirilmekte gelen geribildirimler doğrultusunda revize edilecektir (akran süreci değerlendirme sonuçları doğrultusunda).
Akademik danışmanlar eşliğinde akran yönderliği öğrenci grupları ile her eğitim- öğretim yılı yapılmak üzere toplanılmaktadır. Mentör ve menti öğrenciler sorumlu öğretim elemanı gözetiminde akran yönderliği uygulamasının sürecini süreç değerlendirme formu kullanılarak değerlendirmektedirler.
Çalışma Grubunun Sona Ermesi
Çalışma grubu akreditasyon sürecinin doğası gereği süresiz bir komisyondur. Komisyon üyeleri görev değişikliği olduğu zaman yenilenir.